نمایش نوار ابزار

ظرفیت شناسی

Tuesday 17 September 2019

بسم الله الرحمن الرحیم

ظرفیت شناسی

ظرفیت شناسی -بخش اول

در هر پدیده و مخلوقی ظرفیتهایی وجود داردکه برای بهره برداری از هر کدام ناچار از شناخت آن پدیده و ظرفیتهای نهفته درآن هستیم. تفاوتی نمی کند که این پدیده ها مادی یا غیر مادی و دارای حیات باشند یا خیر. مثلاً آگاهی از وجود ظرفیت انتقال الکتریسته در فلزات و عدم وجود این ظرفیت در مواد عایق می تواند ما را در بکارگیری هریک از آنها در موضع خود یاری نماید. در مورد گیاهان و جانوران هم که در رده موجودات زنده هستند خواص و ظرفیتهایی وجود دارد که آنها را از هم و سایر موجودات متمایز می کند. این بحث می تواند به حوزه های متعددی از جمله ظرفیتهای فردی و اجتماعی، اعم از خانواده تا جوامع بزرگ بشری، از جمله جامعه جهانی و ظرفتهایی فرهنگی و طبیعی گسترش یابد.شناخت یا عدم شناخت این ظرفیتها می تواند منجر به شکوفایی بزرگ ملی و یا از دست دادن فرصتها و در نهایت نابودی این ظرفیتها و عقب ماندگی یک ملت شود. به همین دلیل بحث ظرفیت شناسی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و در صورت غفلت از آن و ورود افرادی که فاقد صلاحیت لازم در این حوزه هستند می تواند اتفاقات نامبارکی را در همه زمینه ها رقم بزند.با توجه به مقدمه ای که ذکر شد قصد داریم بحث را به مسیری هدایت کنیم که درآن ظرفیتهای عظیم نهفته در جغرافیای ایران، اعم از جغرافیای سیاسی- اجتماعی و فرهنگی- طبیعی و یا سایر حوزه ها مورد توجه قرار گیرد و به یاری خداوند طی سلسله بحثهایی تقدیم به خوانندگان عزیز خواهد شد

ظرفیت شناسی فرهنگ عاشورا

با توجه به دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) در مورد مسائل مختلف و بکاربردن جملاتی نظیر” امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند”، “محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است” و” من به پشتوانه ملت توی دهن این دولت می زنم” و مصادیق بسیار دیگر می توان ایشان را یکی از بزرگترین ظرفیت شناسانتاریخ معاصر در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانست.نگرش ایشان به قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و تأثیرگذاری این حرکت بر روند مبارزات سیاسی حق و باطل در طول تاریخ و شناخت کامل از ظرفیت این حادثه موجب شد قیامی مردمی برعلیه جریان باطل شکل گیرد که در طول تاریخ نظیری برای آن نمی توان یافت. ایشان به راحتی چرخه ای حیاتی از این جریان شکل می دهند که نقش مردم در احیای خود را به ظرفیت این واقعه گره می زند. ایشان مثلثی را در ذهن ملت خود رسم می کنند که یکی از اضلاع تأثیر گذار آن را حضور مردم در صحنه تشکیل می دهد. به عبارت دیگر ایشان می فرمایند محرم و صفر است که اسلام را زنده نگداشته است و از آنجائیکه اسلام مرا را زنده نگهداشته است ادامه حیات ما در گرو زنده نگهداشتن محرم و صفر است. اینجاست که ظرافت تحسین برانگیز حضرت امام در شناخت ظرفیت عاشورا و بکارگیری آن در شکل دهی بزرگترین انقلاب تاریخ معاصر آشکارا خود نمایی می کند. طبیعی است که وقتی دشمن متوجه چنین ظرفیتی در فرهنگ یک ملت می شود تمام توان خود را برای محو و نابودی آن بکار می گیرد و در صورت عدم موفقیت در محو آن نسبت به انحراف آن از طرق مختلف اقدام می نماید.

متأسفانه نقش خواص بی بصیرت در شکل گیری انحراف ظرفیت فرهنگ عاشورا بی دلیل بوده و دشمن را از بکارگیری دیگر ظرفیتهای خود برای انحراف آن منصرف می کند که نمونه بارز آن را می توان در بیانات ریاست جمهوری که به عنوان عالیترین مقام مسئول برای حراست از فرهنگ عاشورا از طرف مردم به این سمت برگزیده شده است مشاهده نمود.[1]

اینجاست که وظیفه اهالی فرهنگ و پاسداران حریم عاشورا سنگین تر شده و باید خود را آماده رویارویی در دو جبهه داخلی و خارجی نماینده میان سری که بر نیزه می رود تا عزت را به امت خود اهدا کند و سری که خم می شود تا ذلت را برای ملت به ارمغان آورد تفاوت از زمین تا آسمان است.

حیف بود مردن بی عاشقی                                   تا نفسی داری و نفسی بکوش

سر که نه در راه عزیزان رود                                 بار گران است کشیدن به دوش

[1] حسن روحانی 30/07/93 سخنرانی در جمع مردم زنجان

print
مطالب مشابه
دیدگاه ها